רסאיאנה: עשבים להתחדשות, השבת נעורים ואנרגיה

רסיאנה - משקה מעורר חייםמשקאות מחזקים ושיקויי נעורים, הידועים באיורוודה כרסאיאנה, היו מרכיבים במערכות ריפוי ברחבי העולם מזה אלפי שנים. כשבני אדם מזדקנים, מובן שהם מחפשים חומרים המבטיחים להשיב חיות ולהאט את תהליך ההזדקנות. כמובן, אם שיקוי פלא כזה היה אמין, הוא היה מוסף למערכת המים שלנו והיה צורך מועט במנתחים פלסטיים.

כפי שציינו קודם, יש הכרה גוברת בתפקיד של רדיקלים חופשיים בתהליך ההזדקנות. מולקולות ביולוגיות שנפגעו מחומרים ראקטיביים אלה, מצטברות בתאים ובסופו של דבר מפריעות לתפקוד התקין. הגברת היכולת שלנו לנטרל רדיקלים חופשיים לפני שהם זורעים הרס היא הבסיס לטיפולים חדשים בכמה מחלות דגנרטיביות ובהן פרקינסון, אלצהיימר, מחלות לב וטרשת נפוצה.

יכול להיות שנגלה כי שיקויים צמחיים מסורתיים הם בעלי ערך בשל תכונות כימיות הייחודיות. פרי האמאלאקי הוא חומר בוטני שיכול להיות שהוא ראוי למוניטין שלו כמשיב נעורים. הוא הוכח כאחד המקורות העשירים ביותר לויטמין C הקיימים על כדור הארץ. מחקרים על בעלי חיים בנוסחאות המכילות אמאלאקי הראו כי הוא יכול להעניק הגנה מפני מחלות לב וסרטן.

אשווגנדה, מהמסורת האיורוודית, וג'ינסנג, ממערכות הרפואה הסינית והקוריאנית, הם שני צמחים שממלאים תפקיד דומה. לשניהם מוניטין כמגבירי אנרגיה וחיות וחומרים מחדשים. התורה לגבי החומרים הללו הולכת צעד נוסף ומבטיחה את השבת כוח הנעורים. האם יש דרך להעריך באופן מדעי את הטענות בדבר חומרים כמעט מיתיים האלה?

אם נתבונן ברעיון של התחדשות מנקודת מבט מודרנית, מה נרצה להשיג? בפשטות, נרצה צמח שינטרל את ההשפעות המזיקות והדגנרטיביות של לחץ על המיינד והגוף. הרוסים טבעו את הביטוי "אדפטוגן" כדי לתאר את האפקט המגן הזה. כשבעלי חיים נמצאים במצבים מאיימים הם מגיבים בעליה בהורמוני מתח וחולשה במערכת החיסונית. אדפטוגן מקהה את התגובה של ההשפעות המזיקות של מתח וגם ג'ינסנג וגם אשווגנדה הראו יעילות מסוימת מבחינה זו. האם הפחתה זו בתגובת הלחץ היא תוצאה של תכונות נוגדות חמצון או אפקט אחר עדיין לא ברור. מה שכן ברור הוא שצמחים מעוררים אלה קיימים מזה זמן רב וסביר שהפופולאריות שלהם תגבר ככל שהחברה שלנו מזדקנת.

בנוסף לצמחים מעוררים, גם הרפואה הסינית המסורתית וגם האיורוודה מדגישות את הערך המחזק של מזונות מסוימים. ברפואה הסינית המסורתית אורז, אגוזי מלך, וענבים הם משיבי נעורים. באיורוודה חלב, דבש, שקדים וחמאה מזוקקת נחשבים לבעלי תכונות מעוררות ומחזקות. גם ברפואה הסינית וגם באיורוודה מזונות מעוררים אינם מומלצים לפני שעוברים טיהור רעלים. כשיותר ויותר מערביים מאמצים את העקרונות הללו יהיה מעניין לראות איך אנו יכולים לשלב את התפיסות של ניקוי רעלים וטיהור במודל הרפואי המולקולרי המערבי. אם מדענים ייקחו את הרעיונות האלה ברצינות מספקת על מנת לגשת אליהם בראש פתוח, אנו בטוחים שתגליות חדשות בדבר ערך הריפוי של חומרים טבעיים יתגלו.

רסיאנה המאמר המקורי באנגלית

ד"ר דיוויד סיימון

מרכז צופרה סנטר לאיכות חיים, מנכ"ל ושותף

מהות היוגה

ד"ר דיויד סיימון וד"ר דיפאק צ'ופרה

בכל יום, בערים ברחבי העולם, מיליוני בני אדם פורסים את מזרני היוגה שלהם בסטודיו, במרכז קהילתי, במכון כושר ואפילו בשיעורים במקום העבודה בחסות המעסיק. בארה"ב לבדה, כמעט 40% ממרכזי הכושר והבריאות מציעים שיעורים כדי לעמוד בדרישה הפורחת. למרות שיוגה מתוארת בדרך כלל כטרנד החדש ביותר בכושר, היא למעשה ליבת המדע הוודי שהתפתח בעמק האינדוס לפני יותר מחמשת אלפים שנה.

כשמלומדים מצהירים שיוגה היא פרקטיקה עתיקה הם אינם מתייחסים לכפיפות, לפיתולים, להיפוכים ולשאר התנוחות שמערביים חושבים עליהן כממלכת היוגה. למעשה, יוגה החלה כפילוסופיה יותר מאשר דיסציפלינה פיזית. המונח יוגה נזכר לראשונה בטקסט ההודי הקדוש הריג ודה, המתוארך סביב שנת 500 לפנה"ס. הריג ודה מגדירה יוגה כאיחוד או כ"רתימה לעול" של העולם החומרי והרוחני והיא אינה מתארת כל תנוחות גופניות מלבד תנוחת המדיטציה המסורתית ברגליים משוכלות.

300 שנים נוספות חלפו לפני שהחכם האגדי פטנג'לי חיבר את היוגה סוטרה, טקסט בו הוא מתאר בשיטתיות את שמונת ענפי או "איברי" היוגה. האיבר השלישי הוא אסאנה, שמשמעה "מושב" או "תנוחה". כשאנשים שומעים את המלה יוגה הם לרוב חושבים על האיבר הזה, המתייחס לתנוחות שעוזרות לנו להשיג גמישות, כוח ויציבות. ברמה עמוקה יותר, אסאנות מספקות נתיב לחוויה של אינטגרציית מיינד-גוף מלאה ומודעות לזרימת אנרגיית החיים בגופנו.

גם אם יוגה מגבירה רק את הכושר הגופני, הזמן שמעבירים באימון הוא מוצדק לחלוטין. אבל, יוגה מציעה הרבה יותר מאשר רק דרך לאמן את הגוף: יוגה עוזרת לנו לטפח מצב פנימי של תודעה ממוקדת גוף המאפשר לנו לצעוד בשקט בתוך הכאוס. יוגה מלמדת אותנו כיצד גם להרפות וגם להיות במודעות יוצאת מן הכלל בכל רגע.

לפי היוגה סוטרה, "יוגה היא ההגבלה של תנודות התודעה. אז שרוי הרואה בצורתו שלו". (תרגום: אורית סן-גופטה). תמצית היוגה היא האיחוד או האינטגרציה של כל שכבות החיים - פיזית, רגשית ורוחנית. זהו אימון על מנת ללכת אל מעבר להזדהות הרגילה של האגו עם המיינד והגוף ולחוות בצורה ישירה את האני הרוחני האמיתי שלנו. כשאנו נטועים בחיבור הזה לרוח, אנו יכולים לפתור את האתגרים שמתעוררים בחיים.

הקלאסיקה ההודית הבהגאוואד גיטה (שירת האל) מציעה תיאור יפהפה של מטרתה הגבוהה ביותר של היוגה. כשהסיפור נפתח, הלוחם ארג'ונה עומד מעל שדה קרב ביום שלפני מלחמה אפית בין שני שבטים מאותה משפחה. הוא מרגיש משותק בגלל הקונפליקט הפנימי שלו ואינו יודע מה עליו לעשות. מצד אחד הוא מאמין שזוהי חובתו להילחם בקרוביו אשר זרעו חורבן בעולם. מצד שני הוא מרגיש חמלה עצומה כלפי דודיו ובני דודיו עמם גדל ואשר מילאו תפקיד חשוב בחייו. כשארג'ונה נאבק בדילמה המוסרית שלו, הוא פונה לנהג המרכבה שלו, שהוא למעשה האל קרישנה בתחפושת. מה שבא לאחר מכן הם 700 בתי שיר המתארים את תמצית היוגה - התעוררות לאני האמיתי שלנו, שהוא תודעה אינסופית וללא גבולות. קרישנה אומר לארג'ונה ללכת אל מעבר לדואליות של טוב ורע: "כאשר תבונתך תחצה את יער האשליה העבות, תהיה שווה נפש לכל אשר נשמע וישמע. כאשר לא תוטרד עוד מן הוודות, ותשכון קבע ביציבות, ותודעתך אף היא קבועה ביציבות בסמאדהי, אז תגיע ליוגה". (תרגום: איתמר תאודור).

סיפורו של ארג'ונה הוא מטפורה לקונפליקט הקלאסי בין הלב למיינד, בין כוחות הנאבקים תמידית. קרישנה מלמד את ארג'ונה כי טוב ורע, עונג וכאב, הפסד ורווח הם שני היבטים של אותו כוח - תודעה נצחית, בלתי מפולגת וחסרת גבולות. בסופו של דבר, מטרת אימון היוגה היא להתבסס במצב של מודעות טהורה, מעבר לדרמה של חלל, זמן ודואליות.

חייבים להדגיש כי האדם שהתעורר עדיין מחזיק במושג הטוב. זהו הכוח של ההתפתחות השוכן מאחורי לידה, צמיחה, אהבה, אמת ויופי. האדם שהתעורר גם שומר על מושג הרוע, שהוא הכוח המתנגד להתפתחות - האנטרופיה המובילה להתפוררות, להתפרקות, לרפיון ולכל "חטא" (המוגדר ככל דבר שמסכל את התפתחותנו). עם זאת, במצב של מודעות מעמיקה, אתה מבין ששני הכוחות הם היבטים של אותו שדה הכרה אוניברסאלי. האשליה של דואליות נושרת ואתה יודע שאתה אינך נפרד או מבודד אלא חלק מהשדה האינסופי של כל האפשרויות.

לחיות יוגה

יוגה היא שיטה נצחית להתחבר לטבענו האמיתי, המודעות השלווה וחסרת הגבולות שבליבת הווייתנו. התנוחות הגופניות עוזרות לשחרר את החסימות לזרימה החופשית של אינטליגנציה לתוך הגוף ומשמשות גם כדי לבסס את החוויה של תודעה טהורה בפיזיולוגיה שלנו.

במשך הזמן, יוגה הופכת להיות דבר שחיים אותו, לא רק משהו ש"מתרגלים". ללחצים הבלתי נמנעים של החיים יש פחות השפעה עלינו כאשר אנו מגיבים באופן מודע יותר. כשאנחנו הופכים למאוזנים והרמוניים, האינטראקציות שלנו עם אנשים ומצבים הופכות להיות מכוונות יותר, רגועות ונינוחות. אנו מביאים איחוד והרמוניה לכל מפגש, בין אם זו פגישה מקרית ברחוב, שיחה עם הילד שלנו או מפגש משפחתי.

כשהעולם הפנימי שלנו מתחיל להשתנות, העולם החיצוני משתנה ומשקף את נקודת המבט החדשה שלנו. זה מתחיל בהתמקדות בנשימה, הבחנה מתי תשומת הלב נודדת וחזרה לזרימה פנימה והחוצה של הנשימה, למודעות להווה. הנה כמה הצעות לטיפוח מודעות יוגית קשובה:

אימון יומי. בססו אימון יוגה סדיר. זכרו כי יש עוצמה רבה יותר באימון יומיומי של עשר או עשרים דקות מאשר באימון ארוך בהרבה רק פעם או פעמיים בשבוע. צרו לכם חלל מקודש לאימון היוגה: נתקו את הטלפון, כבו את הטלוויזיה, הדליקו נר או קטורת והתחברו לאני הרוחני העמוק ביותר שלכם.

בכל תנוחה התמקדו בשאיפה ובנשיפה של כל נשימה, טפחו דממה בגוף ובמיינד. לאחר התנוחות שבו במדיטציה שקטה או שכבו בשוואסאנה (תנוחת ההרפיה) במשך כעשרים דקות.

עשו מדיטציה. מדיטציה ויוגה הם שני תרגולים משלימים בעלי מטרה משותפת: לחוות את האיחוד של הגוף, המיינד והרוח ולהשיג גישה לשלווה של מודעות טהורה. מדיטציה מסייעת להיכנס לשדה של מודעות טהורה, שם הכל מחובר באופן בל יינתק. מרכז צ'ופרה מלמד את מדיטציית הצליל הראשוני, תרגול קל וטבעי בן אלפי שנים מהמסורת הוודית של הודו. אנו גם ממליצים על טכניקת מדיטציה עוצמתית שאתם יכולים לנסות עכשיו:

מדיטציית סוֹ הַם

1. בחרו מקום בו לא יפריעו לכם. שבו בכסא או על הרצפה והיעזרו בשמיכות וכריות כדי שיהיה לכם נוח ככל האפשר.

2. עצמו עיניים ולמשך כמה דקות התבוננו בנשימה הנכנסת והיוצאת.

3. קחו שאיפה איטית ועמוקה דרך האף וחישבו או חיזרו בשקט על המלה סוֹ.

4. באיטיות נשפו דרך האף תוך חזרה שקטה על המלה הַם. המשיכו לתת לנשימה שלכם לזרום בקלות וחזרו בשקט סוֹ... הַם... עם כל כניסה ויציאה של הנשימה. כשתשומת הלב שלכם נודדת למחשבות במיינד, לצלילים בסביבה או לתחושות בגוף החזירו אותה בעדינות לנשימה וחיזרו בשקט סוֹ... הַם.

5. עשו זאת במשך 30-20 דקות. פשוט נשמו בקלות וללא מאמץ, מבלי לנסות להתרכז. כשהזמן נגמר שבו בעיניים עצומות למשך כמה דקות לפני שתמשיכו לעיסוקיכם הרגילים.

תרגלו אי-שיפוט. בתחילת היום, אמרו לעצמכם: היום אני לא אשפוט את מה שמתרחש. במהלך היום הזכירו לעצמכם את ההצהרה בכל פעם שאתם תופסים את עצמכם שופטים. שיפוט נובע מהצורך של האגו לשלוט והוא מבוסס על פחד. האני האמיתי שלכם, שהוא הנשמה או הרוח, הוא חופשי לגמרי מדברים כאלה בגלל שהוא מכיר בכך שכולם הם אותה הרוח במסווה שונה.

כבדו את האלוהי שבפנים. כשאתם פוגשים אנשים בחיי היומיום, בין אם הם חברים ותיקים או מכרים חדשים, הביטו בעיניהם וחרישית ברכו ואתם בנמסטה, מלה בסנסקריט שמשמעותה "אני מכבד את האלוהי שבפנים".

בדרכים. השאירו את הלשון שלכם בנקודת האש (הנקודה בחך העליון בדיוק בין שתי השיניים הקדמיות) כדי להשאיר את הלסת רפויה. לפני שאתם מתניעים את המכונית, תנו לגוף מתיחה הגונה לכל צד והתכוננו לנסיעה שלווה ובטוחה. כשאתם נוהגים, הרפו את אחיזתכם בהגה. שימו לב לסיטואציות שגורמות לכם להיות מתוסכלים והחזירו את המודעות לנשימה.

טפחו תודעת עד. במהלך היום, התאמנו בלעבור למצב תודעה של עד. הפנו את תשומת לבכם לעד הדומם בפנים - הנשמה - וקחו את הזמן לשוחח עם האינטליגנציה שבכל היצורים החיים. הקשיבו להתנפצות גלי הים, ראו את החיוך של מישהו אהוב או התבוננו בזריחה יפה. התבססו בשלווה של הדממה הפנימית שלכם, אתם תחוו אושר ויראת כבוד לטבע ולחיים בכל התגלמויותיהם.

השתקפות

ד"ר דיויד סיימון, מנכ"ל ושותף בכיר
מרכז צ'ופרה לאיכות חיים

הכל בחיים הוא בסופו של דבר השתקפות. כשאנו מביטים בוורד, בקשת בענן או בפניו של ילד, אנו מפרשים החזרה של אור ממושא התפיסה. גל של אנרגיה מוקפץ מגלים דחוסים של אנרגיה כדי ליצור תמונות על מסך המודעות שלנו. העולם כולו הוא המראה שלנו שבה תפיסותינו הן תוצאה של תשומת הלב שלנו ושל פירוש. למרות שרובנו חיים חיים המותנים בידי ההרגלים שלנו, ניתן לראות דבר מה חדש בתוך המוכר אם אנו פתוחים לקבלת השתקפות שונה. המודעות להיכן אנו ממקדים את תשומת הלב שלנו וכיצד אנו מפרשים כל חוויה היא הצעד הראשון ביצירת מציאות חדשה.

במערכות יחסים, אלו שאליהם אנו נמשכים ואלו שמהם אנו נרתעים משקפים אספקטים של עצמנו. כאשר מזהים מישהו כטוב לב או שתלטן, ידידותי או מסויג, רחום או תוקפני, ישנה בחירה בהשתקפויות ספציפיות כדי למלא את המודעות וזו הופכת למציאות שלך. מי שאנחנו אוהבים ומי שאנחנו שונאים הם מראות המאפשרות לנו לראות את עצמנו ביתר בהירות.

אימוץ הטוטליות של האנושיות שלנו משנה את הדיאלוג הפנימי שלנו משיפוט והבחנה לחמלה וחיבור. כשאנו תופסים את העולם ממצב מוגבל, המיינד שואף להפחית חרדה על ידי יצירת גבולות. שיחת האגו מבוססת הפחד לנצח עוסקת בהדגשת הבדלים - "זה שלי... זה לא שלי... אני אוהב את זה... אני לא אוהב את זה... זה אני... זה לא אני...". מנקודת ההשקפה של המדע הוודי, כאשר אנו מכחישים היבט כלשהו של הטוטליות, אנו מצמצמים את הנפש שלנו, מדכאים יצירתיות, חיוניות ושמחה. שיר של חאפז אומר "לעתים נדירות אני נותן למלה לא לחמוק מבין שפתיי, בגלל שאני משוכנע שאלוהים זועק כן לכל דחף של הבריאה".

היו עם כוונה לראות את העולם ביתר בהירות. כאשר פני האגם סוערים קשה לראות את השתקפות העננים בשמיים או את הדגים השוחים בעומק. התבוננו ומצב המחשבה נוצר במיינד. השתקפות פנימית זו היא מראה של מה שקורה בחייך. קחו את הזמן להשקיט את הדיאלוג הפנימי דרך מדיטציה, יוגה, טיולים בטבע ועיסוי. לפני שאתם הולכים לישון, ערכו מדיטציה של עשר דקות ואז סכמו לעצמכם את היום על ידי סקירת המפגשים שהפעילו רגשות. התכווננו לתחושות בגוף ושימו לב לפעמים בהן ההתנהגות שיקפה תפיסה מוגבלת יותר. שיקלו כיצד ניתן להתמודד עם המצב באופן שונה ממצב תודעה מאוזן. מיינד סוער יוצר השתקפויות מטושטשות; מיינד רגוע מאפשר לנו לראות את העולם הפנימי והחיצוני בבהירות מדויקת.